ترشی 1
------------
**************
.
------ --------------
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

رشی بندری

ترشی بندری





مواد لازم:
یک بسته

تمرهندی

پنجاه گرم

موسیر

سه عدد

هویج

سه عدد

خیار

یک لیوان

رب انار ترش

سه عدد

بادمجان متوسط

یک بوته

سیر

3-2
شاخه

کرفس

یک کیلو

گل کلم

پنجاه گرم

فلفل سبز ریز

نیم کیلو

سیب زمینی ترشی

یک تا دو قاشق سوپ خوری

ادویه ترشی

پنج عدد

گوجه فرنگی کال

یک لیوان

آب گوجه فرنگی غلیظ

یک لیوان

سبزی معطر خرد شده (نعنا، گشنیز، مرزه، ترخون)

طرز تهیه :
-
فلفل های سبز قلمی را با کمی سرکه و نمک بجوشانید تا نرم شود.
-
تمرهندی را درون ظرفی ریخته و مقداری سرکه روی آن بریزید و به طور کامل هم بزنید، سپس آن را درون یک صافی بریزید و هسته های آن را جدا کنید.
-
گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد کنید.
-
هویج ها و سیب زمینی ها و سیرها را پوست بـِکـَنید و ریز خرد کنید.
-
برگ های کرفس را جدا کنید و آن ها را هم به اندازه هویج خرد کنید.
-
خیارها را (بدون پوست گرفتن) خرد کنید و در صافی بریزید؛ مقداری نمک روی آن بپاشید و 3-2 ساعت صبر کنید تا آب اضافی آن برود.
-
موسیرهای خشک را به مدت 6- 5 ساعت در آب خیس کنید، 3-2 بار بشویید، ریشه ها و قسمت های زاید آن را بگیرید و به صورت درسته یا ریز شده استفاده کنید.
-
بوته های گل کلم را از هم جدا کنید و به طور کامل ریز کنید.
-
سبزی های معطر خرد شده ی ترشی را با تمامی مواد بالا مخلوط کنید.
-
بادمجان ها را با پوست یا بدون پوست به صورت دلخواه به شکل حبه قند خرد کنید و با کمی سرکه بجوشانید تا نرم شود؛ سپس به همان صورت که داغ است به بقیه مواد اضافه کنید و به طور کامل مخلوط کنید.
-
ادویه ترشی ، رب انار، آب گوجه فرنگی غلیظ شده و تمرهندی رقیق شده با سرکه را به مخلوط اضافه کنید.
-
مخلوط آماده شده را درون ظرف مخصوص ترشی بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید تا روی آن را بپوشاند. - نمک را هم به میزان دلخواه به ترشی بیفزایید. استفاده از مقدار بیشتری نمک در صورتی که شور نشود، مدت و کیفیت نگهداری ترشی را بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترشی مخلوط

ترشی مخلوط





موادلازم :


گل کلم 5/1 کیلوگرمبرگ کلم 5/0 کیلوگرمسبزی معطر پاک کرده 5/0 کیلوگرمفلفل دلمه ای 3 عدد متوسطکرفس خرد شده 5/0 کیلوگرملوبیا سبز خردشده 250 گرمهویج خرد شده5/0 کیلوگرمسیر 2 بوتهفلفل سبز تند 4-3 عددبادمجان 1 کیلوپیاز ریز5/0 کیلوگرمموسیر خشک 100 گرمسیب زمینی ترشی5/0 کیلوگرمنعنای خشک یک قاشق غذاخورینمک و فلفل به اندازه لازمزردچوبه یک قاشق غذاخوریادویه ترشی 2 قاشق غذاخوریسرکه به اندازه لازم

طرز تهیه


گل کلم ها را به طور کامل تمیز کرده و می شوییم. برگ کلم را به صورت مربع های کوچک برش می دهیم.
بادمجان ها را به صورت مکعبی بریده و با یک و نیم لیوان سرکه می پزیم.
سیب زمینی ترشی، کرفس، لوبیا سبز، فلفل سبز تند، سبزی معطر، فلفل دلمه ای و هویج را خرد می کنیم. سیر را هم به صورت حلقه های نازک خرد می کنیم.
موسیر را خیس کرده و چند بار آب آن را عوض می کنیم.
پیازهای ریز را شسته و خشک می کنیم. سپس همه مواد را با هم مخلوط می کنیم. در نهایت ادویه ترشی ( طرز تهیه آن در پایین آورده شده است )، زردچوبه ، نمک، فلفل و نعنای خشک را می افزاییم. سپس سرکه را به اندازه ای اضافه می کنیم تا به طور تقریبی روی مواد را بگیرد ( نه به طور کامل ).

مواد لازم برای ادویه ترشی :


پودر گلپر100 گرمپودر تخم گشنیز50 گرمپودر زیره سبز50 گرمریشه جوز بویا ( پودر شده ) 25 گرمجوز رنده شده 2عدددارچین یک قاشق سوپ خوریفلفل سیاه یک قاشق سوپ خوریفلفل سبز یک قاشق سوپ خوریپودر رازیانه50 گرم
تمام مواد را با هم مخلوط می کنیم. ادویه ترشی آماده است.

*
توجه


-
با پارچه ای تمیز، آب اضافی هر یک از سبزیجات را بگیرید. - سبزی معطر شامل مرزه، ترخون، گشنیز، جعفری، نعناع و ... است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرز تهيه لواشك و قره قروت

لواشك
لواشك را از ميوه هاي مختلف مي توانيد درست كنيد و همينطور هم مي توانيد چند ميوه را با هم مخلوط كرده و درست كنيد. به اين ترتيب كه ميوه را بعد از اينكه شستيد مي گذاريد درون قابلمه ايي مي جوشانيد به نوع ميوه ايي كه استفاده مي كنيد مقدار اضافه كردن نمك فرق مي كند. مثلاً لواشك آلو يا زرد آلو با لواشك انار مقدار نمكش فرق مي كند ولي در هر صورت به ذائقه خودتان ارتباط دارد كه چقدر نمك اضافه كنيد. ميوه ها را كاملاً پخته و مي گذاريد كه له شوند بعد از درون صافي كه كمي سوراخهايش درشت باشد رد مي كنيد زيرا بايد گوشت ميوه كه له شده است از صافي رد شود. البته در مورد ميوه هايي مثل انار كه دانه هاي ريزتري دارد بايد صافي طوري باشد كه دانه ها از آن رد نشود. بعد درون ظر مورد نظر سيلفون پهن مي كنيد و از مايع لواشك به قطر 5/1 - 1سانتي متر درون ظرف روي سيليفون مي ريزيد ظرف را كمي تكان تكان مي دهيد كه مايع درون ظرف كاملاً يكسان پخش شود. بعد سيليفون ديگري را روي آن كشيده و مي گذاريد در آفتاب تا كاملاً خشك شود.
آيا تا بحال از خود پرسيده ايد لواشك كه از تنقلات مورد علاقه بسياري از نوجوانان بويژه دختر خانمهاست چقدر ارزش غذايي دارد؟
بد نيست بدانيد لواشك در جاهاي ديگر دنيا هم طرفداران دارد.
لواشك چيست؟
لواشك در واقع نوعي عصاره گرفته شده از ميوه هاست كه متخصصان تغذيه به آن اكستراكت مي گويند و با خشك كردن بدست مي آيد.
خشك كردن از ساده‌ترين و متداول‌ترين روشهاي نگهداري مواد غذايي است كه عمري به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در كشورهاي مختلف به شكلهاي گوناگون از روشهاي سنتي تا الگوهاي صنعتي انجام مي شود.
امروزه با توجه به توسعه صنايع غذايي روشهاي تهيه لواشك هم تحول يافته و نمونه هاي نوين اين محصول با نظارت بهداشتي كافي توليد مي شود.
بنابر اين اگر دوستداران لواشك از محصولات بسته بندي شده كه با پروانه هاي بهداشتي توليد مي شوند استفاده كنند/ ديگر لازم نيست نگران آلودگي آن باشند.
اما آيا بهداشتي بودن لواشك و نداشتن آلودگي ميكروبي به معناي اين است كه مصرف آن خوب است ؟ آيا مي توان مصرف لواشك را به افراد مختلف توصيه كرد؟
به نظر مي رسد براي يافتن پاسخ اين پرسش لازم است غير از جوانب بهداشتي ارزشهاي غذايي لواشك را بهتر بشناسيم.
آيا لواشك مغذي است؟
گرچه اين محصول خشك شده‌ از ميوه هاي متنوع توليد مي شود و با طعمهاي مختلف از بازار مصرف خوبي در ايران برخوردار است اما حقيقتا تاكنون كارهاي علمي و پژوهشي چنداني براي ارزيابي ارزش غذايي آن صورت نگرفته است.
دكتر حسيني متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پاسخ به اين سوال كه مواد مغذي لواشك چيست و ارزش تغذيه اي آن تا چه حد است گفت : غير از نمك كه براي جلوگيري از فاسد شدن انواع لواشك هاي صنعتي به مقدار زياد به آنها اضافه مي شود و از معايب اين ماده غذايي محسوب مي شود ريزمغذي هاي مفيد و برخي ويتامينها در لواشك به ميزان خوبي وجود دارد و چون ماده اوليه لواشك انواع ميوه هاست بنابر اين مصرف آن تا حدي فوايد ميوه را دارد و به مصرف پفك يا چيپس ترجيح دارد.
اين متخصص تغذيه نداشتن كالري بالا را مزيت ديگر لواشك به عنوان يك خوراكي بين غذاها دانست و گفت مصرف شيريني ها و چيپس و مواد مشابه همگي به علت كالري بالا چاقي در پي دارند كه خوشبختانه اين مشكل با لواشك بروز نمي كند.
آيا لواشكهاي صنعتي استاندارد است ؟
در زمينه كيفيت لواشك تاكنون پژوهشهاي معدودي انجام شده كه يكي از جامع ترين آنها اولين طرح تحقيقاتي صنعت لواشك كشور با هدف بررسي كيفيت لواشكهاي تهيه شده از سيب است. در اين تحقيق راههاي بهينه‌سازي و بهبود ارزشهاي غذايي اين نوع لواشك با توجه به تاثير مستقيم شرايط خشك كردن و تغليظ مطالعه شد و با استفاده از دستگاههاي هموژنايزر و هواگير تمام ويژگيهاي مختلف فيزيكي ، شيميايي ، تغذيه‌اي و ميكروب شناختي نمونه هاي مختلف استاندارد شدند.
اما درباره ديگرانواع لواشك تاكنون مطالعه اي در كشورمان صورت نگرفته و در پژوهش جامع روي لواشك سيب هم استاندارد مواد مغذي آن بررسي نشده است.
لواشكها با هم چه فرقي دارند ؟
دكترحسيني معتقد است چون لواشك نوعي عصاره تغليظ شده ميوه هاست خواص آن را بايدبا توجه به ميوه اوليه شناخت.
در اين زمينه جالب است بدانيم لواشك آلو براي درمان يبوست مفيد است و لواشك سيب اثر عكس دارد.
لواشك زغال اخته هم با توجه به مواد ضد ميكروبي خود مي تواند در پيشگيري از عفونتهاي ادراري در خانمها مفيد واقع شود.
خلاصه آن كه گرچه لواشك را اغلب افراد وقتي هوس مي كنند با ميل و اشتها مي خورند ولي بايد قبل از ميل كردن آن به بهداشتي بودن و خواص غذايي آن هم توجه داشته باشند
قره قروت
اين فرآورده محصول جانبي در توليد ماست چكيده است. براي تهيه قره قورت معمولاً آب ماست را (بخشي از ماست را كه هنگام تغليظ از آن جدا مي شود) به وسيله ي حرارت تغليظ نموده و بسته بندي مي كنند. اين محصول بسيار ترش مزه بوده و به عنوان چاشني همراه غذاهاي مختلف مصرف مي شود.

روش خانگي
ابتدا دوغ را جوشانده تا آن قدر غليظ شود كه به رنگ قهوه اي برسد. البته مي توان آب ماست را با حرارت ملايم جوشاند تا سياه شود و سپس آن را روي پلاستيك پهن كرد تا سفت شود.
روش تهيه قره قروت از دوغ
دوغ ترش شده را در مشك مي‏ريزند تا تمام چربي آن كه كره مي‏باشد جدا گردد. بعد باقيمانده دوغ را مي‏جوشانند تا غليظ شود، سپس آن را روي پارچه صاف مي‏كنند تا آب آن گرفته شود و باقيمانده را كه روي پارچه مانده است، به صورت گلوله يا بيضي يا استوانه در آورده، مي‏گذارند تا خشك گردد و نام آن را كشك مي‏گذارند.
آب چكيده از پارچه را با كمي شير مخلوط كرده و بعد مي‏جوشانند تا جسمي سرخ رنگ و ترش مزه كه قراقروت نام دارد به دست آيد. نام اين محصول قراقروت، قره قروت و ترف سياه است.
قره‌ قوروت يكي از فرآورده‌هاي فرعي شير است كه به روش سنتي از كشك به دست مي‌آيد. در 100 گرم قره‌ قوروت 240 كالري انرژي نهفته است كه مي‌تواند جزئي از انرژي مفيد مورد نياز روزانه ما را تامين كند. قره قوروت داراي تركيباتي نظير پروتئين، كربوهيدرات و درصدي چربي است. پروتئين موجود در اين فرآورده نقش ساختاري و استحكامي در تمامي بخش‌هاي بدن بويژه عضلات داشته و مهم‌ترين عامل ايجادكننده رشد بدن است.
اموزش انداختن ترشی 2 , ,
:: بازدید از این مطلب : 637

|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
-------------------------------
--------------------------
ن : سجادرشیدی
ت : جمعه 7 بهمن 1390
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی